Så! Nu var det dags att gå in och jämföra bilmodellerna med
varandra och se vilket alternativ som gör kaptens plånbok glad och miljön inte
alltför missnöjd.
I tidigare inlägg konstaterade jag att det rimligaste
alternativet för familjen Lagom bestående av 3 personer var en ca 5 år gammal bil
i små-mellanbilsklassen.
För att jämföra olika alternativ har jag räknat på att
innehavstiden är 5 år, körsträckan
per år är 1000 mil och att försäkringen
kostar 4000 kr per år. I uträkningen
ingår även kostnad för värdeminskning, skatt, besiktning, reparationer, däck
och bränsle.
VOLKSWAGEN
GOLF VARIANT
1.9 TDI/105 DPF BlueMotion Trendline
2009
GOLF VARIANT
1.9 TDI/105 DPF BlueMotion Trendline
2009
Pris: 90000
kr
Säkerhet: 5 av 5 EuroNCap
Bränsle: Diesel
Koldioxidutsläpp: 122 g / km
Lastvolym: 505 liter
Årskostnad: 21 000 kr
Kostnad per körd mil: 21 kr
Ser inte så pjåkigt ut.
Säkerhet: 5 av 5 EuroNCap
Bränsle: Diesel
Koldioxidutsläpp: 122 g / km
Lastvolym: 505 liter
Årskostnad: 21 000 kr
Kostnad per körd mil: 21 kr
Ser inte så pjåkigt ut.
SKODA
FABIA
1.4 TDI DPF Greenline
2009
FABIA
1.4 TDI DPF Greenline
2009
Pris: 66000
kr
Säkerhet: 4 av 5 EuroNCap
Bränsle: Diesel
Koldioxidutsläpp: 110 g / km
Lastvolym: 480 liter
Årskostnad: 19 000 kr
Kostnad per körd mil: 19 kr
Säkerhet: 4 av 5 EuroNCap
Bränsle: Diesel
Koldioxidutsläpp: 110 g / km
Lastvolym: 480 liter
Årskostnad: 19 000 kr
Kostnad per körd mil: 19 kr
Ful och
tråkig men praktisk och det är den billigaste bilen att äga.
SKODA
OCTAVIA
Tour 1.9 TDI DPF Elegance
2009
OCTAVIA
Tour 1.9 TDI DPF Elegance
2009
Pris: 90 000
kr
Säkerhet: 4 av 5 EuroNCap
Bränsle: Diesel
Koldioxidutsläpp: 135 g / km
Lastvolym: 580 liter
Årskostnad: 22 000 kr
Kostnad per körd mil: 22 kr
Säkerhet: 4 av 5 EuroNCap
Bränsle: Diesel
Koldioxidutsläpp: 135 g / km
Lastvolym: 580 liter
Årskostnad: 22 000 kr
Kostnad per körd mil: 22 kr
Inte så att
man går ned i spagat av upphetsning men den konkurrerar helt klart med Golfen
då Skodan har 75 liter större bagage.
TOYOTA
YARIS
1.4 D-4D DPF
2009
YARIS
1.4 D-4D DPF
2009
Pris: 90 000
kr
Säkerhet: 5 av 5 EuroNCap
Bränsle: Diesel
Koldioxidutsläpp: 110 g / km
Lastvolym: 272 liter
Årskostnad: 21 000 kr
Kostnad per körd mil: 21 kr
Säkerhet: 5 av 5 EuroNCap
Bränsle: Diesel
Koldioxidutsläpp: 110 g / km
Lastvolym: 272 liter
Årskostnad: 21 000 kr
Kostnad per körd mil: 21 kr
För att
undersöka om det är värt att välja en mindre bil så tog jag med den populära
småbilen Toyota Yaris. Det visade sig att den kostar lika mycket som Golfen att
köra omkring i men att den har ett bagage som är på nästan det halva… Inget
alternativ för vår del med andra ord.
MERCEDES-BENZ
B-KLASS
170 NGT BlueEfficiency CST
2009
B-KLASS
170 NGT BlueEfficiency CST
2009
Pris: 96 000
kr
Säkerhet: 5 av 5 EuroNCap
Bränsle: Gas
Koldioxidutsläpp: 135 g / km
Lastvolym: 416 liter
Årskostnad: 22 000 kr
Kostnad per körd mil: 22 kr
Säkerhet: 5 av 5 EuroNCap
Bränsle: Gas
Koldioxidutsläpp: 135 g / km
Lastvolym: 416 liter
Årskostnad: 22 000 kr
Kostnad per körd mil: 22 kr
OPEL
ZAFIRA
1.6 CNG Turbo ecoFlex Enjoy
2009
ZAFIRA
1.6 CNG Turbo ecoFlex Enjoy
2009
Pris: 88 000
kr
Säkerhet: 5 av 5 EuroNCap
Bränsle: Gas
Koldioxidutsläpp: 144 g / km
Lastvolym: 645 liter (!)
Årskostnad: 21 000 kr
Kostnad per körd mil: 21 kr
Stort bagage. Tycker man att 0-100 km/h på 11,5 sekunder är för vågat så finns det även en version utan turbo som tar sig upp i 100 knyck på trygga 17 sekunder!
Säkerhet: 5 av 5 EuroNCap
Bränsle: Gas
Koldioxidutsläpp: 144 g / km
Lastvolym: 645 liter (!)
Årskostnad: 21 000 kr
Kostnad per körd mil: 21 kr
Stort bagage. Tycker man att 0-100 km/h på 11,5 sekunder är för vågat så finns det även en version utan turbo som tar sig upp i 100 knyck på trygga 17 sekunder!
Liknande bil
är WV Touran som har ungefär samma kostnad.
Bara för att visa hur galet det är att köpa en ny stor bil så tar jag
med Sveriges vanligaste bil som exempel. En Volvo V70.
VOLVO
V70
II D5 Business Edition Pro (Momentum+Teknik)
2015
V70
II D5 Business Edition Pro (Momentum+Teknik)
2015
Pris: 365 000 kr
Säkerhet: 5 av 5 EuroNCap
Bränsle: Diesel
Koldioxidutsläpp: vet int
Lastvolym: rätt stor
Årskostnad: 72 000 kr (!!!)
Kostnad per körd mil: 72 kr (!!!....!!!)
Säkerhet: 5 av 5 EuroNCap
Bränsle: Diesel
Koldioxidutsläpp: vet int
Lastvolym: rätt stor
Årskostnad: 72 000 kr (!!!)
Kostnad per körd mil: 72 kr (!!!....!!!)
Woha sug på den! 72 000 bananer per år. Snabbare sätt
att bli av med pengar i onödan kan man ju söka länge efter.
Hur ska man summera det här då? Jag tror att vi helt lämnar
småbilarna och satsar på en mellanbil. Något som förvånade mig var att
gasbilarna hade högre CO2 utsläpp än dieselbilarna. Om gasbilarna skulle gå på
biogas så skulle de dock vara mycket miljövänligare än dieselbilarna.
Om jag tittar igenom
ovanstående alternativ så tycker jag WV Golfen känns som den bästa dieselbilen.
Den är hyfsat billig i drift och har ett lagom stort bagageutrymme. Bland
gasbilarna så tycker jag Opel Zafiren ser intressant ut med ett bagageutrymme
som säkert rymmer 3-4 lik och en ganska låg kostnad.
Vi har som jag kommenterat tidigare en Skoda Octavia Kombi. Skulle jag köpa nu skulle jag försöka hitta en nyare Octavia med 1.6 TDI motorn som är snål och med låga CO2 utsäpp. Vi har tre barn så utrymme har varit prio. Vi har även en 7-sitsig VW Caddy men åker ofta hela familjen i Octavian med packning och får plats bra...
SvaraRaderaTack för en bra jämförelse!
SvaraRaderaAngående din jämförelse mellan gas och diesel och att gasbilarna släpper ut mer CO2 så har du ju naturligtvis rätt i det och du nämner även att om man kör på biogas så skulle miljövinsten bli ännu bättre.
En högst aktuell parameter i sammanhanget är partiklar och kväveoxider där dieselbilarnas utsläpp ligger långt över gasbilarnas, helt enkelt för att dieseltekniken är sämre med avseende på partiklar och kväveoxider än ottomotorn (oavsett om man fuskar eller inte med dieselmotorn... VW).
Biogasinblandningen i fordonsgasen som köps i Sverige har legat på en nivå över 50% de senaste åren. Så viss del biogas får man oavsett!
Jag har tidigare kört en VW passat (gas) och det var kanon, en bra bil och "miljövänligt" bränsle utan kladd när man tankar. Räckvidden var ca 50 mil på gas och när man ute och åker i landet så gäller det att ha lite koll vart det finns gasmackar, men för detta finns det en kanonbra app från E.ON. Gasen är väl dock fortfarande lite billigare att köra på än Bensin och Diesel?
Efter tillökning i familjen kör jag numera en Renault Grand Scenic, diesel... och efter att tidigare ha kört gasbil tycker jag att det är näst intill obehagligt att tanka, det luktar illa, man får dieselkladd på fingrarna och det känns inte miljömässigt så bra heller!
Lycka till med bilköpet!
//Marcus