måndag 8 december 2014

Bil - ett nödvändigt ont



Jag vill egentligen inte äga en bil men då det finns planer på att flytta från storstan till en mindre ort där vi även har sommarstuga så kan jag inte låta bli att grotta ner mig i bilträsket.

Om jag nödvändigtvis behöver en bil så vill jag att den i så stor utsträckning som möjligt ska vara:

 1. Ekonomisk. 2. Miljövänlig. 3. Säker 4. Pålitlig 5. Komfortabel

För att uppfylla kriterium 1 och 2 så kan man slå två flugor i en smäll genom att köpa en så liten bil som möjligt utan att tumma alltför mycket på komforten. Ju mindre bil desto mindre kostar den generellt i inköpspris och desto mindre bränsle drar den generellt vilket innebär en glad plånbok och en lite mindre missnöjd miljö. 

Men kan man verkligen åka säkert i en mindre bil!? 
Enligt det krocktest som verkar vara standard i branschen (EuroNCAP) så finns det en stor mängd små bilar som presterar toppresultat dvs 5 av 5 möjliga poäng. Värt att nämna är att dessa krocktester inte tar hänsyn till frontalkrockar mellan två bilar. Skulle en fet Hummer med 5 p i EuroNCAPS test frontalkrocka med en stackars Toyota Yaris som kör i samma hastighet och även den har 5 i testresultat så skulle Yarisen med största sannolikhet pulvriseras.  Den tyngre bilen har alltid en fördel enligt fysikens lagar. 

Aha så jag måste köpa en stor tung bil för att inte riskera min familjs hälsa!
 Nja…ska du verkligen det? I min värld så är det samma tankebanor som får folk att bära kniv när de går på stan eftersom de är rädda för att åka på stryk. Eller varför inte ta med sig en pistol för någon kan ju dra kniv! Om du köper en stor bil endast för att du är rädd för att bli påkörd av någon med en stor bil så bidrar du till problemet. Vart slutar vi om alla skulle resonera på det här sättet? Ska vi alla köra omkring med pansarvagnar?
Dessutom så har mindre bilar blivit betydligt säkrare med åren och knappar faktiskt in på de stora bilarna.
Så det får bli en så liten bil som möjligt som kan uppfylla familjens krav på komfort. Dvs den måste rymma ett vuxet par med kroppshyddor som ligger kring det normala samt två bilbarnstolar och en vagn. 

-Ooooh det blir nog en Volvo V70 åtminstone säger många och sneglar kanske t o m efter en SUV.
 Nej det tvivlar jag på. Jag har tänkt ägna min fokus på bilar i små-mellan segmenten.

Ny eller begagnad? Eftersom ekonomisk var ett av mina kriterier så kan man på en gång glömma att köpa en ny. Att köpa en ny bil är vansinne ur ekonomiska perspektiv. Värdeminskningen på en ny bil innebär att du förlorar väldigt stora summor pengar de första 3 åren. Därefter börjar det plana ut något. Som exempel kan vi ta en Volvo V70, sveriges vanligaste bil, som kostar 365 000kr i nypris. De första 3 åren förväntas värdeminskningen vara 62 000kr/år…. 62 000 kr per år kan du köpa jävligt mycket glass för eller investera på något vettigt sätt.  En Volvo V70 från 2008 förväntas dock bara tappa ca 6000 kr/år om du behåller den i 3 år. 6000 kr är dock också ganska mycket pengar så för att minimera värdeminskningen bör man köpa en så billig bil som möjligt som fortfarande är attraktiv på andrahandsmarknaden. 

Källan till ovanstående information är Konsumentverkets hemsida www.bilsvar.se som har mycket detaljerad information om en stor mängd bilmodeller. En funktion som jag tycker är särskilt användbar är att det finns ett verktyg för att räkna ut en uppskattad kostnad per körd mil. Det är denna hemsida jag har använt som underlag för att undersöka vilken bil som är den ultimata för Kapen Lagoms familj. Slutsatsen blev att en bil som är ca 5 år gammal är att föredra för oss.

Vilket drivmedel ska bilen gå på?
Det mest miljövänliga är utan tvekan el. Elbilar har dock inte funnits tillräckligt länge på marknaden för att det ska finnas några attraktiva begagnade alternativ ännu. De flesta av de modeller som funnits minst 3 år på marknaden är väldigt små bilar med begränsad användning för oss. Den enda bilen som ser ut att ha tillräcklig med utrymme för våra behov är Nissan Leaf. Med tanke på att elbilar inte har producerats i särskilt stor skala i mer än några år så lär de första modellerna också dras av en hel del barnsjukdomar. Till exempel så verkar även nyare elbilar ha svårt att värma upp kupén under kalla vinterdagar.   Jag ser dock fram emot utvecklingen och kanske blir mitt bilköp efter detta en elbil om ca 5 år.

Bensin vs diesel?
Diesel släpper ut mindre CO2 än bensin och du kommer dessutom längre på samma mängd drivmedel. Att bilen kostar lite mer i inköp är något som betalar igen sig i längden. Ett problem med diesel som är värt att nämna är att det bidrar med högre utsläpp av kvävedioxid som orsakar hälsoproblem i starkt trafikerade tätorter.

Diesel vs gas?
Gas har lägre C02 utsläpp än diesel även om man kör på naturgas. Kör man på biogas så bör det teoretiskt kunna bli 0 utsläpp av CO2. Gas verkar även vara ett billigare drivmedel än diesel. Med andra ord så vore att föredra men om vi inte hittar någon lämplig gasbil så blir det antagligen en snål diesel istället. 

Etanol vs gas?
Jag har tyvärr inte satt mig in tillräckligt i detta bränsle för att kunna göra en bedömning ännu. Någon som har bättre koll kanske kan upplysa mig?

I nästa inlägg tänkte jag gå in och jämföra bilmodeller i detalj.

2 kommentarer:

  1. Kör själv två diesel bilar då de har låg förbrukning. Vi har tre barn och bor på en mindre ort varför två bilar (ibland) är nödvändiga även om vi samåker så mycket som möjligt. När jag har slutat jobba om några år är planen att bara ha en bil och då kommer vi troligen att köpa en bil för ca 100 tkr vart 10 år. Att köpa för gamla bilar tycker jag blir för mycket jobb med att underhålla samt att man måste byta så ofta när de börjar krångla men att köpa en 3-5 år gammal tex Skoda Octavia Kombi Diesel idag för 100 tkr och sen ha den i 10 år och några 10 tusentals mil tror jag blir ett kostnadseffektivt och bekvämt bilägande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det lutar åt att köpa en 5 år gammal bil och behålla den i 5 år. Om den visar sig va riktigt bra så kanske att den får hänga med lite längre. Skoda octavia verkar vara prisvärda. Får se vilken modell det blir i slutändan.

      Radera