torsdag 4 december 2014

Goddagens! Mitt namn är Kapten Lagom och jag efterfrågar förändring.


 Ända sedan jag för första gången axlade rollen som en heltidsanställd akademiker har jag haft en gnagande känsla av att något är fel. Under perioder av yrkesrelaterad framgång har känslan temporärt motats undan till någon mörk vrå där den hållits i schack av tankar på karriärsmöjligheter, löneutveckling samt både genuint och konstruerat positiva tankegångar kring mitt arbetes värde.  Men på ett resolut sätt så lyckas den där förbaskade gnagaren tugga sig in i mitt medvetande och få mig att längta efter något annat. Exakt vilket alternativ jag längtar efter vet jag inte ännu men jag tvivlar att det står att finna i ett liv där konsumtion är självändamålet och där en heltidsanställning är det enda medlet att tillgå för att leva lyckligt.

-Vad fan babblar han om? Skaffa ett nytt jobb eller bit ihop och håll käften ditt bortskämda mähä!

Ett nytt jobb? Tja…det kanske är en del av lösningen men jag tror att det behövs mer än så för att Kapten ska tycka att tillvaron är ultimat. Den här bloggen är förhoppningsvis en planka i skrovet för att fylla ett behov eller två. 

-Tydligen så vill han inte hålla käften… Så vad är för menlöst dravel som den här bloggen kommer att belasta nätet med?

 Tankar kring ekonomi, konsumtion och miljö.

-Sexigt.

Vem är då denne Kapten medioker som svept in sig i ett pseudonym? Kapten är en 30-ish norrlänning som efter några villovägar in i sydfrankrike till slut hamnat i Stockholm där han, i rollen som miljöinspektör, gjort sitt bästa för att sätta dit miljöbovar. På senare år så har han dock lämnat över sin svärdsarm till den privata sektorn som svingar den vilt mot diverse otyg som kan uppstå när man bedriver miljöfarliga verksamheter. Vid kaptens sida finns en besättning bestående av en trolovad styrkvinn och underbar men högljudd skeppsapa på 1,5 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar